Európska únia intenzívne rokuje o zákaze predaja nových benzínových a naftových automobilov od roku 2035. Špinavý vzduch pripravil v Únii o život 500 tisíc ľudí, pričom doprava je jedným z hlavných zdrojov znečistenia ovzdušia.
Ovzdušie v metropolách Európy začína byť neznesiteľné. Nejde len o vysoké teploty v betónových džungliach. Množstvo výfukov vysokoemisných áut, v ktorých zvyčajne sedia vodiči sami, rozhodne nepomáha mestu ochladiť sa.
Problém je však hlbší, kvalita ovzdušia je alarmujúca a prudko klesá. V roku 2019 primátori 320 miest Európy preto začali boj proti starším autám a dnes je jeho výsledkom 40-percentný rast počtu takzvaných zón čistého ovzdušia. Do roku 2025 sa má tento počet zvýšiť nad 500. Znečistený vzduch je obrovská environmentálna hrozba pre ľudské zdravie.
Zlé ovzdušie skracuje život
Svetová zdravotnícka organizácia uvádza, že znečistený vzduch je ročne zodpovedný až za 300-tisíc predčasných úmrtí. Výskumníci z Indexu kvality ovzdušia (AQLI) predpokladajú, že takéto prostredie vedie k skracovaniu dĺžky života až o dva roky.
Majiteľov starých áut čaká v mnohých európskych metropolách zákaz vstupu počas pracovných dní a pokuty.
V praxi zavedené opatrenia pre majiteľov starších áut znamenajú zákaz vjazdu do vymedzených častí mesta. Tieto kontrolované zóny majú nastavené prípadné pokuty, ak by došlo k vstupu vysokoemisných áut. V prípade Madridu sa výška pokuty udáva v hodnote približne 90 eur.
Madridské úrady nastavili pravidlá, ktoré majú zvýhodňovať používateľov mestskej hromadnej dopravy, cyklistov či chodcov. Úrady chcú týmto spôsobom bojovať za čistejšie životné prostredie. V Madride s ideou prišli už pred štyrmi rokmi. V praxi išlo najmä o naftové autá s dátumom výroby pred rokom 2006 a benzínové autá pred rokom 2000.
Do roku 2020 mal byť takýmto autám zakázaný vjazd do kontrolovanej zóny. K iniciatíve zákazu vjazdu naftových áut do kontrolovaných emisných zón sa pridalo aj hlavné mesto Francúzska. Paríž zahrnul medzi opatrenia aj zákaz vjazdu starých áut (vyrobené pred rokom 1997) cez pracovné dni od ôsmej rána až do ôsmej večera či vybudovanie peších trás v centre mesta, ale aj dotácie pre iné ekologickejšie a nízkoemisné formy dopravy pre obyvateľov .
Štokholm navrhuje odparkovať autá na periférii a pokračovať MHD
Štokholm má taktiež zavedený poplatok za vjazd vozidiel do centra. Mesto tiež prichádza s konkrétnym plánom tzv. „park and ride“ (zaparkuj a jazdi), teda posilnenie autobusovej dopravy, aby obyvatelia z periférie mesta odparkovali svoje autá na okraji Štokholmu a ďalej cestovali verejnou dopravou.
Londýn taktiež zavádza opatrenia a okrem sankcionovania naftových vozidiel sa snaží posilňovať bezpečnosť cyklistov, a tým zatraktívniť tento ekologický druh prepravy.
V Edinburgu, Glasgowe či Aberdeene došlo k nastaveniu obdobných pravidiel o zákaze starých vozidiel. Tie sa zatiaľ neuplatňujú, avšak v prípade aplikovania týchto zákonov je výška sankcie 60 libier (v prepočte asi 71 eur).
Škótska ministerka dopravy reagovala na kontrolované zóny slovami, že ide o „skutočne významný moment pre verejné zdravie pre Škótsko“.
Takéto a iné opatrenia zavádzané v dôsledku znečisteného ovzdušia sa ukázali ako účinné. Len v spomínanom Madride pozorovali za jediný rok 32-percentný pokles emisií.
Viac sa dozvieš na zdrojovom portálu aktuality.sk