Komerčné letectvo síce produkuje omnoho viac emisií skleníkových plynov produkovaných zo spaľovania paliva, problémom však je, že cestovanie súkromnými lietadlami je menej efektívne, keďže prepravuje menej pasažierov a všeobecne produkuje výrazne viac emisií na jedného cestujúceho, a to päť až 14-krát viac ako komerčné lietadlá a 50-krát viac ako vlaky.
„Počas vzletu a pristátia lietadla sa spotrebuje obrovské množstvo paliva, bez ohľadu na to, koľko ľudí máte na palube. Takže už aj tak znečisťujúci spôsob dopravy, akým je komerčné letectvo, sa stáva ešte horším so súkromnými lietadlami,“ uviedla pre BBC doktorka Debbie Hopkinsová, expertka na dekarbonizáciu dopravy z Oxfordskej univerzity.
Súkromné lietadlá sa používajú v rámci Európy na veľmi krátke cesty (do 500 km) dvakrát častejšie v porovnaní s komerčnými letmi. Len jedno súkromné lietadlo môže vypustiť 2 metrické tony oxidu uhličitého (CO2) za hodinu, pričom bežný človek v EÚ vyprodukuje za celý rok asi 8,2 tony emisií.
Tieto krátke cesty s veľkou uhlíkovou stopou však vo veľkom množstve prípadov nie sú nevyhnutné a môžu byť nahradené iným dopravným prostriedkom. Aj preto environmentalisti volajú po regulácii letov do 1000 kilometrov v rámci Európy, aby sa zohľadnil ich neprimeraný vplyv na životné prostredie, či po uvalení dane na súkromné lietadlá na fosílne palivá, ktorá by sa rovnala vzdialenosti letu a hmotnosti stroja.
Namiesto úplného zákazu súkromných lietadiel sa čoraz častejšie debatuje skôr o iných riešeniach, ako napríklad o regulácii počtu letov a znížení množstva zbytočného cestovania, ako aj o jeho výraznom zdanení. Presúvanie sa súkromnými lietadlami by sa stalo tak drahým, že by sa už neoplatilo.
Zdanenie súkromných lietadiel by mohlo pomôcť kompenzovať škody a poskytnúť finančné prostriedky napríklad na vytvorenie verejnej infraštruktúry na odolávanie klimatickým zmenám. Pomôcť s celkovou efektivitou by mohli aj dlhšie, priame lety prepravujúce viac pasažierov.
Keďže sa prototypy elektrických lietadiel ešte len vyvíjajú, riešením by mohlo byť aj využívanie udržateľnejších alternatív leteckého paliva z biomasy, rias alebo rastlín, ktoré, aj keď nemajú nulové emisie, sú vo všeobecnosti lepším riešením ako ropa.