Letecké spoločnosti sa snažia zákazníkov presvedčiť, že zeleným príplatkom vymažú emisie zo svojho letu. Takéto tvrdenia sú nepravdivé – pozitíva kompenzačných opatrení sú neisté, kým škody na klíme sa dajú presne vypočítať, tvrdia spotrebiteľské organizácie, ktoré podali sťažnosť za greenwashing.
Spotrebiteľské skupiny z 19 krajín podali oficiálnu sťažnosť Európskej komisii a orgánom na ochranu spotrebiteľov pre podľa nich zavádzajúcim tvrdeniam leteckých spoločností o udržateľnosti lietania. Sedemnásť leteckých spoločností malo porušiť pravidlá EÚ o nekalých spotrebiteľských praktikách. Patria medzi ne aj veľkí dopravcovia ako Ryanair, Lufthansa a Air France.
Sťažnosť, vedená členmi európskej spoločnosti na ochranu spotrebiteľov BEUC, sa zameriava na falošný dojem, ktorý sa leteckých spoločností snažia vzbudiť u zákazníkov – spotrebitelia si môžu priplatiť za lietanie s minimálnou uhlíkovou stopou.
„Takéto tvrdenia sú jednoducho nepravdivé, pretože letecká doprava nie je udržateľná a v blízkej budúcnosti sa takou ani určite nestane. Spotrebitelia, ktorí leteckým spoločnostiam zaplatili dodatočné „zelené“ poplatky na základe takýchto zavádzajúcich tvrdení, by mali peniaze od leteckých spoločností dostať späť,“ hovorí BEUC v tlačovej správe.
Stromov nepribúda
Tvrdenia, že zaplatením dodatočných poplatkov môže „kompenzovať“, „neutralizovať“ alebo „vyvážiť“ emisie CO2 z vášho letu, sú nepravdivé, tvrdia spotrebiteľské organizácie. Kým pozitívny dopad na klímu je v prípade kompenzačných „zelených“ činností veľmi neistý, reálne škody na klíme je možné presne zrátať,“ hovorí zástupkyňa generálneho riaditeľa BEUC Ursula Pachl.
Takmer každá veľká letecká spoločnosť má program založený na takzvaných ofsetoch. Cestujúcim sa predáva myšlienka, že svoj podiel uhlíka emitovaného počas letu môžu v podstate vymazať poplatkom. Ten pôjde na podporu programov, ktoré teoreticky znižujú ekvivalentné množstvo emisií. V súčasnosti sa odhaduje, že letecký priemysel je zodpovedný za približne 2,5 percenta celosvetových emisií oxidu uhličitého.
Letecké spoločnosti nefinancujú napríklad zalesňovanie priamo, ale kupujú si kredity prostredníctvom sprostredkovateľov. Práve tým sa ale pozitívny efekt kreditov rapídne znižuje. Denník Guardian zistil, že v prípade najväčšieho svetového sprostredkovateľa, od ktorého uhlíkové kredity nakupujú firmy ako sú Shell, Disney alebo Gucci viac ako 90 percent kreditov neprináša žiadne zníženie emisií.
Podľa kritikov sú kompenzačné schémy založené na prírode nebezpečné. V prípade klimatickej núdze nikdy nezabezpečíte, že les nebude vypálený alebo zaplavený, a tým nie je možné zaistiť stopercentnú účinnosť kompenzácií. Ofsety sa podľa nich využívajú na oddialenie skutočného znižovania emisií a oddialenie regulácie, ktorá môže emisiám zamedziť.
Napriek ofsetovým programom celkové emisie oxidu uhličitého v sektore leteckej dopravy za posledné desaťročie vzrástli o 4 až 5 percent. Vzhľadom na to, že oživenie odvetvia pokračuje, očakáva sa, že toto číslo sa bude zvyšovať, keďže sa predpokladá, že počet cestujúcich v leteckej doprave prekročí do roku 2024 úrovne pred pandémiou.
Udržateľné palivá
Letecké spoločnosti spotrebiteľov podľa BEUC zavádzajú, keď im účtujú vyššie poplatky, aby prispeli na rozvoj „udržateľných leteckých palív“ (Sustainable Aviation Fuel – SAF). Takéto palivá ešte nie sú pripravené na trh a nedávno prijatá legislatíva EÚ stanovuje veľmi nízke ciele, aký objem by mali predstavovať v palivovom mixe lietadiel. To znamená, že kým nebudú SAF masívne dostupné – budú v najlepšom prípade v nádržiach lietadiel na kerozín predstavovať len malý podiel.
„Či už platíte tzv. zelené cestovné, alebo nie, váš let bude stále vypúšťať plyny škodlivé pre klímu. Technologické riešenia na dekarbonizáciu letectva sa tak skoro nestanú realitou vo veľkom meradle, takže zobrazenie lietania ako udržateľného spôsobu dopravy je čistý greenwashing,“ hovorí Pachl.
Aerolinky: Nič netajíme
Letecké spoločnosti Airlines for Europe (A4E) a obchodné združenie zastupujúce veľké európske letecké spoločnosti zareagovali na obvinenia s tým, že letecké spoločnosti „vždy spĺňajú požiadavky cestujúcich na vysokú transparentnosť“.
„Európske letecké spoločnosti plne uznávajú dôležitosť transparentnej komunikácie o udržateľnosti a celé odvetvie aktívne pracuje na dosiahnutí čistej nuly do roku 2050,“ povedal pre portál EURACTIV hovorca A4E.
Hovorca reagoval na sťažnosti ohľadom neefektívnosti klimatických kompenzácií s tým, že ich používanie sa zníži, keď sa rozbehne využívanie ekologických palív a lietadlá budú palivo spaľovať efektívnejšie.
Zdroj: https://euractiv.sk/section/doprava/news/lietanie-nie-je-zelene-ani-ked-si-priplatite/